Популярные сообщения

четверг, 19 мая 2011 г.

Електронні підручники: необхідність чи забаганка?


ожна сім’я хоче дати дитині хорошу освіту. Батьки прагнуть, аби їхні школярики мали найкращі знання і не відставали від своїх закордонних однолітків. Сьогодні в Україні та світі все більшої актуальності набуває питання впровадження в школах електронних підручників. Цією темою переймаються посадовці, науковці та, в першу чергу, батьки. Адже саме вони найбільше зацікавлені у покращенні начального процесу та підвищенні якості знань своїх дітей. Які переваги навчання із використанням електронних підручників? Чи можуть замінити електронні підручники стоси книг для учня? Чи покращить впровадження новаторства рівень знань сучасних школярів? Про все це дізнавався портал osvita.com
Знання за плечима не носити: 6-10 кілограмів книг чи один електронний пристрій?
 Як зазначив керівник проекту «Відкритий світ» Ігор Курусвпровадження електронних підручників має ряд переваг. Перш за все, перехід на електронні підручники розвантажить плечі школярів.
«Крім підручників діти носять зошити, шкільне приладдя та часто беруть до школи додаткову літературу. Сьогодні вага школярського портфеля коливається в межах 6-10 кілограмів. Гранично допустима вага рюкзака для учня молодшої школи до двох кілограмів, а для учня старших класів - до п’яти. Для порівняння рюкзак дорослого туриста для піших походів, який включає в себе верхній одяг, спальники та палатки, не перевищує 18 кілограм. Така ноша негативно впливає на розвиток дитячого скелету, на м’язи спини та пресу. Батьки зазначають, що діти часто скаржаться на біль у спині, який зникає влітку під час канікул», - каже керівник проекту «Відкритий світ».
Розвантажити учнівський портфель може електронний підручник. «Оскільки пристрій здатний вміщувати велику кількість книг, то відпаде необхідність носити за собою паперові підручники, - зауважив Ігор Курус. - Таке нововведення вирішить питання доступності підручників та книг для школярів».
Виконавчий директор компанії «ІТ-інфраструктура», яка випускає електронні рідери «Азбука», Ігор Горайчук наголосив, що учні, наприклад, зможуть крім усіх підручників завантажити повні тексти програмового матеріалу з літератури, різні словники та довідники. «Це дасть змогу під час уроку користуватися великим спектром інформації з різних джерел. До того ж рідери мають вагу близько 200-400 грамів. Тому, я вважаю, що такий вид навчання має перспективу, він був би достатньо корисним, адже, повторюся, дозволив би носити не 5-6 підручників, а один пристрій», - наголосив Ігор Горайчук.
Нові можливості для вчителя: оптимізація навчального часу
Електронний підручник розкриває широкі можливості подачі нового матеріалу для вчителів. Це і мультимедійний матеріал, віртуальні лабораторії, графіка, діаграми, анімація тощо. Пристрій також пришвидшує перевірку засвоєного матеріалу та забезпечує рівні умови його виконання.  Вчитель може провести як експрес-тестування, так і самостійні та контрольні роботи. Тести можуть мати лімітований час. Такий електронний тест «закриється», як тільки пройде відведений час на його виконання. Програма автоматично «виставить» оцінки та покаже найкраще та найгірше засвоєний матеріал.
Для педагога варіантів і нових можливостей безліч. Наприклад, під час уроку можна використовувати ресурси мережі Інтернет. Як зазначав міністр освіти і науки, молоді та спорту Дмитро Табачник, запровадження системи і нормальне її функціонування згодом дасть змогу забути про слово «карантин».  Адже діти зможуть отримувати знання навіть при епідеміях завдяки он-лайн урокам.
Паперова книга чи електронний підручник?
Дмитро Табачник наголосив, що, по-перше, повного переходу на електронні підручники міністерство не планує. По-друге, позбавляти дітей радості спілкування з паперовою книгою ніхто не збирається.
За словами міністра, наразі МОНмолодьспорту вже провело апробацію і акредитацію вітчизняних електронних підручників із майже 20-ти предметів для 5-8 класів, які розробили в Рівному.
 «Це нове покоління підручників. Набагато менше стає тексту, набагато більше мультимедійного дійства: трьохмірності, анімації. А от співвідношення, скажімо, паперового підручника, який створює з електронним навчально-методичний комплекс, воно виглядає таким чином: приблизно 20-25% – це паперові носії, а далі ви захопилися і пішли в абсолютно унікальну подорож в країну там, скажімо, фізики чи державу географії», – зауважив Дмитро Табачник.
«Електронний підручник (навіть найкращий) не може й не повинен заміняти книгу. Так само як екранізація літературного твору належить до іншого жанру, так і електронний підручник належить до зовсім нового «жанру» засобів навчального призначення», - зауважує у своєму науковому дослідженні кандидат психологічних наук (Інститут Педагогіки АПН України) Валентина Доротюк.
Дослідниця переконана, що електронний підручник повинен максимально полегшити розуміння та активне запам'ятовування найважливіших понять, тверджень і прикладів, залучаючи «до роботи» слухову та емоційну пам'ять. Текстова складова повинна бути обмежена - адже залишаються звичайний підручник, папір і ручка для поглибленого вивчення вже освоєного на комп'ютері матеріалу.
«Електронний підручник - це незалежний засіб навчання, без емоцій і упередженого ставлення, адже перед комп'ютером усі рівні, і неможливо назвати суб'єктивною ту оцінку знань, яку дитина отримала від електронного «учителя», - зазначила Валентина Доротюк.
Дослідниця вважає, що електронний підручник також виконує роль нескінченно терплячого наставника, надаючи практично необмежену кількість роз'яснень, повторень, підказок. Час уроку використовується ефективно і не витрачається на дисциплінарні зауваження, які відволікають від мети уроку весь клас.
Як навчати дитину, або Про що турбуються батьки?
Світлана (Київ), домогосподарка, мама восьмирічного Ігоря:
«Електронні засоби, звичайно, підвищують зацікавленість дитини. Але, на мою думку, цей інтерес швидко минає, де починаються зусилля. Моєму синові, наприклад, навчальні ігри швидко набридають. Вони змушують думати, виконувати математичні дії, а не сліпо вгадувати. Діти ліниві по суті і навчитися їх потрібно часто примушувати. Навчальні ігри як навчання вимагають розумових зусиль. Електронні книги потрібні, але не як засіб зацікавити дитину, бо тоді це марно витрачені кошти. Їх доцільно вводити як одне з джерел інформації.»
Катерина (Київська область), вихователь, мама 13-річного Андрія:
«Це гарна ідея, однак не знаю, чи буде доступною вона нашим дітям. Можливо,  для столичних батьків електронні підручники будуть по кишені, а от нам доведеться сподіватися лише на державні кошти. Я працюю в дитсадочку, а чоловік лише «в сезон» на заводі. Ми не можемо собі дозволити навіть в кредит ноутбук. Змушені користуватися стареньким комп’ютером, який підібраний майже зі смітника. Дачники хотіли викинути і запропонували нам – ми не відмовилися. Про Інтернет я взагалі мовчу. У сусідів є, але теж не дуже гарної якості. Для роботи ходжу «жебракувати» до них».
Георгій (Дніпропетровськ), підприємець, батько трьох дітей:
«У наших старших дітей (12 та 14 років – ред.) «лімітований» доступ до комп’ютера. Інтернет використовують виключно для навчання і дуже рідко. Молодшого (6 років – ред.) взагалі поки не пускаємо до комп’ютера. Діти сприймають це нормально. Ми з дружиною, вважаємо, що краще проводити більше часу з дітьми на природі. Ходити з ними на виставки, до театру, на цікаві заходи. Діти годинами просиджують в Інтернеті в тих сім’ях, де батьки не приділяють їм достатньої уваги. Ідею введення електронного підручника підтримаю тільки в тому випадку, коли він використовуватиметься на уроці дуже в обмежених кількостях. Здоров’я моїх дітей для мене важливіше. Адже будь-який електронний пристрій впливає на зір».
Ігор (Одеса), лікар, батько двох дітей:
«Електронні підручники – корисне запровадження. Вони розширюватимуть кругозір дитини. Покращуватимуть засвоєння знань, адже «вмикається» зорове сприйняття. Але запроваджувати їх як «замінник» учителя та книг не можна. Дитина повинна мати змогу відповідати біля дошки, це формує навички спілкування, правильного висловлювання своєї думки, обґрунтовування міркувань. З Інтернетом я б і сам учив дитину, але віддаю її до школи, бо наші вчителі одні з кращих у світі. Вчитель завжди знайде потрібні слова, щоб пояснити, те, що дитина не зрозуміла. Навіть найрозумнішій машині не під силу індивідуальний підхід і тонкощі психології та педагогіки».
Коли ж чекати нових підручників у школах?
«Освіта це досить консервативна сфера. Говорити про якесь швидке впровадження не можна. Я собі ставлю за мету як керівник проекту зробити цей проект модним, - зауваживІгор Курус, - Дітей не потрібно змушувати переходити на ІКТ-роботу. Треба намагатися зробити так, щоб батьки самі хотіли перейти працювати на ІКТ, щоб діти вчились із застосуванням новітніх технологій. Так як зараз батьки шукають хорошу школу, хорошого вчителя. Наш план – це 4 роки, але це тільки середня школа, тобто 5-9-ті класи. Якщо воно піде нормально, то тоді будемо впроваджувати цей проект у початковій школі».
 «Впровадження електронних підручників має перспективу. Розробникам електронних пристроїв потрібно підвищити «вандалостійкість». Тобто пристрій має бути не чутливим до ударів, і різних «несприятливих» умов, щоб дитина не поранилася і це не завдало збитків батькам, - зазначивІгор Горайчук, -  Наразі я не готовий прогнозувати, коли на ринку з’являться такі продукти. Можливо рік-півтора. Уже є перші зразки, вже є технології відпрацьовані, які допомагають підвищити «вандалостійкість» таких пристроїв. Але поки що вони носять не серійний характер».
Як зробити навчання корисним: поради психологів
«Електронні підручники значно підвищують інтерес дитини до навчання. Наочність сприяє кращому засвоєнню інформації, нових знань і навичок. Але електронні книги повинні використовуватися на уроках як допоміжні засоби. - зазначила педагог-психолог Оксана Мащенко. - Дітям необхідне спілкування з живою людиною. Вчитель може використовувати на уроках різноманітні електронні пристрої, але не більше 10-15 хвилин. Однак дитина не повинна працювати з електронними носіями інформації на кожному уроці».
Психолог порадила педагогам ретельно відбирати мультимедійні матеріали для уроків.  Картинки не мають бути занадто яскравими та не повинні нести агресивності.
«Дитині варто знайомитися з комп’ютером не раніше, ніж із 14 років, а працювати за комп’ютером не більше 30 хвилин на день»,- вважає психолог Тетяна Шаповал.  
За словами психолога, звичайні ігри негативно впливають на психіку дитини. Після проходження рівнів гри у дитини підвищується артеріальний тиск, прискорюється серцебиття, погіршується самопочуття. «Дитина має сприймати комп’ютер більш свідомо як помічник в навчанні, а не як забавку», - каже Тетяна Шаповал.
«Навчання має бути ефективним» - думки вчителів
Алевтина, вчитель англійської мови (Київ):
«Мої закордонні колеги вже давно користуються електронними підручниками. Учні використовують електронну книгу як маленький портативний комп’ютер - і нічого більше. Діти не носять до школи ані зошитів, ані книг. Застосування на уроках електронних підручників покращить рівень знань учнів. Адже завдяки доступу до Інтернету і використанню різних інтерактивних завдань, діти отримують більше нової інформації, більше розвиваються».
Ірина, вчитель фізики (Дніпропетровськ):
«На мою думку, важливим є не сам перехід на електронні підручники, а їх наповнення. Сьогодні і паперових підручників багато, але серед них хороших мало. Ввести електронний пристрій недостатньо. Вчителі мають отримати хороші електронні підручники з добре продуманою системою подачі матеріалу. При цьому має залишатися місце для творчості й самому вчителю. Щоб можна було додавати власні презентації, діаграми, відео і т.д. Процес навчання має бути ефективним, а рівень знань – високим».
***
Час покаже наскільки доцільно впроваджувати електронні підручники у школах. Головним, звичайно, залишається здоров’я дітей та рівень їх знань. Важливо, аби процес навчання став кращий і комфортнішим.
Автор: Олеся Люлька

Комментариев нет:

Отправить комментарий